Besökare

torsdag 2 december 2010

En onödigt kall, men mysig dag!

Imorse var det ännu kallare! Vi tyckte att det även var kallt inne igår, så vi la en termometer på Eriks sängbord i natt för att kolla det. Den visade 15 grader när vi vaknade! Brukar vilja ha det runt 22 grader inne, så att ha 15 grader i sovrummet och 18 grader i köket känns inte okej! Barnen fick va hemma från dagis idag. Noel är lite hostig fortfarande och jag kände helt enkelt inte för att gå ut alls idag. Det blev en mysdag hemma istället, med dubbla strumpor på alla barn!

Nyss gjorde jag lite julgodis igen. Lika bra att försöka att hinna med så mycket som möjligt, så slipper man stressa runt jul! Dagens I-landsproblem har nu däremot blivit att det är proppfullt i frysen! Får inte in en matlåda ens! Men sånt kan man ju faktiskt stå ut med ;-) Jag fick i alla fall receptet på dessa Nougatbomber från min vän Mia. Jag gjorde inte riktigt som det stod i receptet, men de blev otroligt goda! Jag skriver ner det korrekta här, men förklarar också hur jag valde att göra.

  • 250 g nougat
  • 225 g choklad (valfri sort, jag blandade 175g ljus & 50g mörk)
  • 0,5 dl nötter (varfri sort, jag tog mandel)
  • 1 dl cornflakes

Skär nougaten i bitar. Hacka nötter. Smula cornflakes. Smält chokladen. Blanda i nötterna och cornflakes i chokladen. Om man vill kan man försöka rulla nougatbitarna till bollar, men det var inte det lättaste! Doppa nougaten med en gaffel i chokladblandningen, lägg på galler, för att behålla formen), på bakplåtspapper eller som jag, i knäckformar. Låt stelna i kyl.



Enligt det här receptet ska det bli 25 st, man ska alltså skära nougaten i 25 bitar o sen doppa. Men jag tyckte att det blev alldeles för stora bitar. Jag skar istället i bitar som var 1x1 cm typ. Då blev det dubbelt så många! Blev precis lagom, enligt mig i alla fall. All nougat gick inte heller åt, skulle gissa att jag gjorde av med typ 150g. Men det är ju bara att testa sig fram!


Nu ska vi se på Pippi firar jul o mysa i soffan!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar