Besökare

torsdag 22 mars 2012

Fredagsfika!

Våren är här och livet leker igen efter en lång tid av magsjuka i familjen. Imorrn är det äntligen fredag och då tänkte jag bjuda mina underbara kollegor på lite fredagsfika. Hade nog tänkt att jag skulle ha tagit tag i det lite tidigare än såhär kvällen innan, men men. Äppelrutor blev det i alla fall. Dessa kakor gör jag lite då och då och speciellt när jag har många ägg kvar i kylen som behöver gå åt. En annan sak som är bra med den här kakan är att den går att variera en del också. Denna gång blev det med äpplen och kanel, men ibland gör jag den med hallon och blåbär eller med rabarber när det är säsong för det.

 Här kommer det superenkla och smidiga receptet för ca.30-35 rutor:

  •  5 ägg
  • 7,5 dl socker
  • 7,5 dl vetemjöl
  • 1 1/4 tsk bakpulver
  • 250 g smält smör/margarin
  • frukt: exv. äpplen (ca 3st), blåbär, hallon, rabarber efter tycke
Blanda äggen med sockret med en gaffel. Blanda mjöl och bakpulver för sig och häll i äggsmeten. Blanda sist i det smälta smöret. Häll smeten i en långpanna med bakplåtspapper i (min form är ca. 30x40cm). Häll över bären eller tryck i  fruktbitar i kakan. Väljer du att ha äpplen kan du hälla lite kanel och socker på kakan. Även rabarbervarianten kan kräva lite extra socker. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca. 40 minuter.

Tips! Tänk på att använda en bra kniv när du skär upp smöret, annars kan det gå så här:


 Ha en trevlig kväll alla trevliga läsare! (och ni andra också förstås ;-)

 

1 kommentar:

  1. Gott med fika! Haha, den kniven måste ha sett sina bästa dar :) Hopas ni har en fin helg!

    SvaraRadera