Besökare

tisdag 18 december 2012

Byggverksta'n

Ja då var det inte många dagar kvar! Pepparkakorna är bakade, likaså lussebullar, julgodis och vörtbröd (som Erik gjort). I helgen tog vi även tag i pepparkakshusen. Barnen fick ett färdigköpt hus som jag satte ihop. För dem är dekorationerna det viktigaste! De fick själva välja vilka färger som de ville ha på kristyren, så det blev rosa, grön och lila. Eneas tyckte att det var lite svårt med kristyren och ägnade sig främst åt att sätta på nonstop på huset. 


Sen var det självklart väldigt svårt att motstå att smaka lite mellan fixandet.
I år ville jag testa att göra ett annat hus än vad jag gjort de 2 senaste åren. Jag har en jättebra bok med massa olika pepparkakshus, men tips, bilder och mallar. Jag hittade en sekelskiftesvilla däri som jag gav mig på. Hade nog aldrig trott att det skulle bli så stort och ta så lång tid. Men men, när man väl börjat så måste man ju slutföra.

Tre stycken pepparkaksdegar gick det åt innan alla delar var klara. När alla delar var uppmätta, utskurna i deg, gräddade och kalla, tog jag fram limpistolen. I alla fönster limmade jag dit gelatinblad, vilket gör att det ser mer ut som riktiga fönster som ljusslingan lyser igenom.


Sen gjorde jag vit kristyr. För er som frågat hur jag gör min kristyr, så använder jag 2 äggvitor, en skvätt ättiksprit och ca 1 paket florsocker. Sen vispar jag det med elvisp, utom i år då visparna var i diskmaskinen. Men det funkar om man vispar ordentligt med vanlig visp också.

Innan jag satte i hop huset, hade jag på kristyren. Det är ju mycket lättare att få det bra när delarna ligger plant. 
Erik ville baka bröd samtidigt som jag gjorde detta. Så jag gav honom lite plats till att göra det, bakom den blå brickan! :-)
Sen var det "bara" att sätta ihop huset, fila lite med brödkniv där det behövdes och sen ha på kristyr på alla knutar och på taknocken.
Totalt 10 timmar tog det. Ja, det är sjukt, jag vet :-). Hade jag vetat det innan, så hade jag nog gjort ett lite mindre och enklare hus. Men det var kul och fint blev det ju. Barnens hus blev också fint, och väldigt färgglatt.

När våra hus var klara, fixade vi tomtelandskap till dem. Barnen ville ha väldigt många tomtar i sitt landskap, så vi sa att det var tomtefest hemma hos dem.
Såhär blev mitt hus när det var helt klart och tomtarna flyttat in:
Tror att det är halt ute, eftersom både bockar och skidåkare ramlat omkull :-)
Ja, då var det avklarat! Nu har jag bara två arbetsdagar kvar innan julledigheten tar vid. Ska bli så skönt att få va hemma i ett par veckor och bara va med familjen! Hoppas ni har detsamma att se fram emot!

Ha en fortsatt bra kväll!

1 kommentar:

  1. Vad duktiga ni är!!! Heja heja! (skam den som ger sig) :)/MiaH

    SvaraRadera